De Raad van State heeft stevige kritiek geuit op een wetsvoorstel dat de compensatieregeling voor transitievergoedingen bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid wil beperken tot kleine werkgevers. Vanaf 1 juli 2026 komen op basis van dit wetsvoorstel alleen werkgevers met een relatief lage loonsom nog in aanmerking voor compensatie. Concreet betekent dit dat de meeste middelgrote en grote werkgevers de transitievergoeding weer volledig zelf moeten betalen.
𝗪𝗮𝗻𝗻𝗲𝗲𝗿 𝗯𝗲𝗻 𝗷𝗲 𝗲𝗲𝗻 ‘𝗸𝗹𝗲𝗶𝗻𝗲 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗴𝗲𝘃𝗲𝗿’?
Volgens het wetsvoorstel ben je een kleine werkgever als de loonsom in het zogenaamde refertejaar (twee jaar eerder) niet hoger is dan 25 keer het gemiddelde premieplichtige loon per werknemer. Voor 2025 is dat gemiddelde loon vastgesteld op €39.600, wat betekent dat de grens nu ligt op ongeveer €990.000. Startende werkgevers worden in hun eerste twee jaar automatisch als klein aangemerkt.
𝗪𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺 𝗶𝘀 𝗱𝗲 𝗥𝗮𝗮𝗱 𝘃𝗮𝗻 𝗦𝘁𝗮𝘁𝗲 𝗻𝗲𝗴𝗮𝘁𝗶𝗲𝗳?
Het voorstel beoogt een structurele besparing van € 380 miljoen, maar schuift de lasten in circa 80% van de gevallen weer terug naar werkgevers. De Raad van State vindt dat het voorstel te weinig oog heeft voor de kwetsbare positie van langdurig zieke werknemers én voor de financiële lasten die werkgevers al dragen. Ook waarschuwt de Raad voor een mogelijke terugkeer van slapende dienstverbanden – waarbij werkgevers het dienstverband niet beëindigen om de transitievergoeding te vermijden. Juist om dat te voorkomen werd de compensatieregeling in 2020 ingevoerd.
𝗢𝗻𝘇𝗲 𝘃𝗶𝘀𝗶𝗲
Als advocaten zien wij in de praktijk hoe complex en gevoelig trajecten bij langdurige arbeidsongeschiktheid kunnen zijn. Daarbij merken wij dat zowel kleine als grote werkgevers al worden geconfronteerd met hoge kosten bij langdurig verzuim. De compensatieregeling helpt om deze trajecten op een rechtvaardige manier af te ronden en biedt duidelijkheid aan beide partijen na een langdurig ziektetraject. Het laten vervallen van deze regeling leidt naar onze inschatting tot nieuwe juridische knelpunten en meer onzekerheid – voor zowel werkgevers als werknemers.
𝗪𝗮𝘁 𝘃𝗶𝗻𝗱𝗲𝗻 𝗷𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲?
Is het terecht dat alleen kleine werkgevers straks nog gecompenseerd worden? Of zou de regeling juist breder moeten blijven gelden?